ورق دامپا (ورق لمبه) چیست؟

ورق دامپا یکی از فرمینگ های رایج،‌زیبا و محبوب از ورق روغنی،‌ ورق رنگی و ورق گالوانیزه می باشد که عمدتا برای نما سازی و پوشش داخلی سقف بکار می رود.

 
 

انواع ورق دامپا (لمبه)

ورق های طرح دامپا یا لمبه را می توان در سه نوع ورق دامپا طولی، ورق دامپا برگی و ورق دامپا قطعه ای تقسیم بندی نمود.

ورق دامپا طولی: ضخامت تولید و عرضه این ورق 0.4 تا 0.7 میلیمتر و جنس آنها از ورق گالوانیزه و ورق رنگی می باشد. بیشترین طول این ورق ها 12 متر است. ابعاد ورق دامپا طولی نزدیک به دامپا برگی است اما اندازه گام دامپا طولی کوچکتر از دامپا طولی می باشد. مهمترین مزیت این نوع دامپا تولید و بهره برداری در طول مناسب و ابعاد دلخواه است.

ورق دامپا برگی: بارز ترین ویژگی دامپا طولی امکان تولید این نوع دامپا تا ضخامت 1.25 میلیمتر می باشد. مشتری و مصرف کننده می تواند بر اساس نیاز خود ابعاد ورق دامپا طولی را سفارش دهد. ورق دامپا طولی که به طور معمول می توان در بازار خریداری نمود ازجنس ورق گالوانیزه،‌ ورق روغنی و ورق رنگی و با ضخامت های متنوع 0.3 تا 1.25 میلیمتر می باشد.

ورق دامپا قطعه ای: کاربرد این نوع ورق به جز در شرایط خاص، متداول نیست. ورق دامپا قطعه ای را زمانی مورد استفاده قرار می دهند که قسمت های مورد نظر در یک راستا نبوده و برش و گوشه بری زیادی مورد نیاز است. ساختار این نوع ورق باعث شده است که نصب دشوار تری نسبت به ورق دامپا طولی و برگی داشته باشند. هرچند امکان برش و گرد کردن این ورق نسب به دو نوع دیگر راحت تر است. مهمترین ویژگی ورق دامپا قطعه ای را می توان امکان تولید در ضخامت بیش از 1.25 میلیمتر دانست.

مزایای ورق دامپا

از مزایای ورق دامپا که سبب کاربرد وسیع آن شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک و ایمن در برابر زلزله،‌ عایق در برابر رطوبت، انعطاف پذیری بالا در ساخت و ساز، کاهش هزینه ساخت فونداسیون به دلیل سبک بودن و کاهش بار مرده ساختمان، نصب و تعمیرات سریع و آسان، قابل شستشو و رنگ آمیزی آسان، طول عمر زیاد و مقرون به صرفه بودن، عدم تغییر رنگ و شکل در مقابل شرایط جوی و گیاهان هرز، تنوع رنگ بالا، دور ریز خیلی کم مصالح، جلوگیری از پیچیدن باد زیر سقف ساختمان، امکان تولید در ابعاد و ضخامتهای مختلف، غیر قابل اشتعال و ایمن در برابر آتش سوزی.

کاربرد ورق دامپا یا ورق لمبه

ورق لمبه به دلیل سبکی و زیبایی و تنوع رنگی که دارد برای پوشش سقف، سقف کاذب، سازه های شیروانی، دیواره های کانکس، پوشش داخلی سقف و دیواره های ساختمان و ویلا، سردر منازل، ورودی پارکینگ، سقف های بیرونی ساختمان مانند تراس، سقف پارکینگ های بزرگ مانند پارکینگ فروشگاهها و تالارها، سقف سالن های سینما و کنفرانس، سقف های بیرونی ساختمان مانند تراس و آلاچیق بکار برده می شود.

ویژگی های ورق دامپا

ضخامت: ورق دامپا روغنی با ضخامت 0.6، 0.7، 0.8 و 0.9 میلیمتر، ورق دامپا رنگی با ضخامت 0.4 و 0.5 میلیمتر، و ورق دامپا آلومینیوم که به دو صورت آلومینیوم و آلومینیوم رنگی می باشد با ضخامت 0.5 میلیمتر تولید می شود. (در صورت تقاضا امکان ارائه با ضخامتهای دیگر نیز موجود می باشد)

جنس: دامپا را از ورق روغنی، ورق رنگی، ورق آلومینیوم می سازند.

ابعاد: دامپا در دو اندازه کوتاه و بلند تولید می شود که بعد از فرمینگ اندازه آن تغییر می کند. ابعاد ورق دامپا کوتاه 200*100، و ورق دامپا بلند 250*125 می باشد که این ابعاد بعد از فرمینگ به ترتیب 200*84 و 250*100 می شود.

وزن: وزن هر ورق دامپا استاندارد کوتاه با ضخامت 5/0 میلیمتر حدود 8 کیلو گرم است.

نحوه اتصال: بر اساس کاربرد و نوع سازه نحوه اتصال دامپا به دو صورت جوش و پرچ می باشد.

 
ضخامت ورق دامپا (میلیمتر): 0.5 0.5
ابعاد ورودی ورق دامپا (سانتیمتر): 100 125
ابعاد خروجی ورق دامپا (سانتیمتر): 88 112
ابعاد مفید ورق دامپا (سانتیمتر): 85 105
وزن حدودی در 1 متر طول (کیلوگرم): 3.9 4.9
 

دفتر آهن آلات حق وردی این افتخار را دارد که انواع ورق دامپا تولیدی خود را در ابعاد و طول های مختلف، مطابق با خواست مشتری با بهترین کیفیت و قیمت عرضه کند.