ورق تایل (پرچین) چیست؟

در سازه های جدید که توجه به زیبایی در کنار استحکام و مقاومت نقش به سزایی پیدا کرده است استفاده از ورق تایل برای پوشش سقف یک انتخاب مناسب می باشد. ورق تایل (یا پرچین) نوعی ورق از جنس ورق گالوانیزه رنگی می باشد که برای پوشش سقف های شیب دار و شیروانی بکار می رود.

 
 

مزایای استفاده از ورق تایل (پرچین)

ورق تایل علاوه بر وزن سبک، انعطاف پذیری، نصب سریع و آسان، قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن، زیبایی و تنوع رنگ که دست طراحان را برای ایجاد هارمونی مناسب باز می گذارد (رنگ های آجری،‌ قرمز، آبی، قهوه ای نارنجی و ... از این محصول در بازار موجود است)، دوام بالای رنگ در برابر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی و شرایط محیطی، تحمل وزن تا 400 کیلوگرم در هر متر مربع مزایای دیگری نیز دارد:

مقاومت ورق تایل در برابر زلزله: در هنگام وقوع زلزله، وزن زیاد سقف و ترکیبات به کار رفته در آن، اغلب منجر به خسارت،جراحت و حتی مرگ می شود. استفاده از ورق تایل به دلیل وزن کم و در عین حال استحکام و مقاومت بالا، سبب می شود خطرات ناشی از زلزله تا حد زیادی کاهش یابد.

مقاومت پرچین در برابر آتش سوزی: نحوه نصب ورق تایل در سقف باعث می شود این محصول در برابر آتش سوزی خارجی مقاومت بالایی داشته و مانع از نفوذ آتش به داخل شود. همچنین ورق تایل وزن کمی دارد و هنگام آتش سوزی داخل بام دیرتر فرو می ریزد. این پوشش درجه حرارت را تا 720 درجه سانتی گراد تحمل می کند.

مقاومت ورق تایل در برابر تگرگ،‌ طوفان و گرد باد: آزمایشات به عمل آمده بر روی ورق تایل نشان می دهد این محصول در برابر اصابت دانه های تگرگ مقاوم است. همچنین نحوه نصب این محصول متمایز از سایر محصولاتی است که برای پوشش سطح شیبدار استفاده می شوند. نوع همپوشانی ورق های تایل و استفاده از متعلقات جانبی به منظور پوشش دادن زوایا، سبب می شود طوفان های شدید با سرعت بالا (200 کیلومتر در ساعت) و باران و برف نتوانند در این سقف ها نفوذ نمایند، آنها را تخریب کرده و یا خسارت وارد کنند.

مشخصات فنی ورق تایل یا پرچین

ورق تایل از جنس گالوانیزه با ضخامت 0.5 و 0.6 میلیمتر بوده و رنگ آمیزی آن ها به روش الکترواستاتیک (پودری) انجام می شود. ابعاد ورق را کارخانه سازنده تعیین می کند، ابعاد متداول و رایج موجود در بازار طول 1000 میلیمتر و عرض 460 میلیمتر است. با این ابعاد وزن هر ورق با ضخامت 0.6 میلیمتر برابر 2.4 کیلوگرم می باشد و در هر متر مربع سقف تعداد 3 ورق به کار می رود یعنی هر ورق تایل 0.34 متر مربع را می پوشاند بنابر این وزن هر مترمربع سقف حدود 7.20 کیلوگرم خواهد بود که بسیار سبک است. البته ابعادی مانند طول 980 میلیمتر و عرض 370 میلیمتر نیز توسط برخی کارخانه ها به بازار عرضه می شود. در این صورت وزن هر ورق تایل با ضخامت 0.6 میلیمتر تقریبا 2 کیلوگرم و وزن هر ورق تایل با ضخامت 0.5 میلیمتر حدود 1.7 کیلوگرم خواهد بود. ورق تایل را با دستگاه کاملا اتوماتیک و با استفاده از رباط و بدون دخالت دست رنگ آمیزی می نمایند. رنگ این محصول به صورت چرمی است که باعث مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش آفتاب می شود.

نصب و اجرای تایل

حداقل شیب قابل اجرا برای پوشش سقف با استفاده از ورق تایل 12 درجه می باشد. برای زیر سازی ورق تایل از پروفیل های فلزی یا چوبی استفاده می شود. ابعاد این پروفیل ها می تواند 4*4 سانتی متر بوده و از پایین ترین نقطه سقف در طول شیب با فاصله 90 سانتی متری به صورت عمودی کار گذاشته می شوند. چناچه از پروفیل های با ابعاد 3*4، 3*3 و یا 2*2 استفاده شود فاصله آنها در هنگام کار گذاشتن باید 37 سانتی متر باشد. کار نصب ورق های تایل از پایین ترین قسمت دامنه و از جهت مخالف زاویه دید آغاز شده و با رسیدن به خط الرأس مرکزی به اتمام می رسد. انتهای کار نیز با تیزه پوشش داده می شود.

کاربرد ورق تایل

جداکننده

ورق تایل که با داشتن رنگ بندی متنوع ظاهر بنا را به طرز شگفت انگیزی زیبا می نماید و با وزن سبک بارهای وارد بر سازه را کاهش می دهد و در عین حال مقاومت و استحکام بالایی در برابر عوامل محیطی و حوادث دارد را می توان با اطمینان خاطر برای پوشش انواع سقف مانند ساختمان و ویلا،‌ سر درب و آلاچیق، سوله و پارکینگ بکار برد.

متعلقات و لوازم جانبی ورق تایل

جداکننده

متعلقات و لوازم جانبی ورق تایل که در زمان نصب و اجرا به کار می رود شامل نما پرده ای (پیشانی) از جنس ورق گالوانیزه، تیزه هشتی فلزی یا تیزه پالونی طرح سفال، تیزه گرد فلزی طرح سفال، کلاهک فلزی طرح سفال و باکس بارج می باشد. استفاده از این لوازم ، استحکام و زیبایی ورق تایل را افزایش می دهد.

دفتر آهن آلات حق وردی این افتخار را دارد که به عنوان یکی از تولیدکننده های انحصاری، انواع ورق رنگی تایل در ابعاد و رنگ های مختلف را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان خود عرضه کند.