نورد
تفاوت نورد سرد و نورد گرم
آوریل 15, 2019
انبار ورق گالوانیزه
پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸
آوریل 26, 2019
نورد
تفاوت نورد سرد و نورد گرم
آوریل 15, 2019
انبار ورق گالوانیزه
پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸
آوریل 26, 2019

درباره واردات ورق گالوانیزه بیشتر بدانید

قبل از این که درباره واردات ورق گالوانیزه بیشتر بدانید باید گفت که ورق گالوانیزه برای اولین بار در سال ۱۷۴۲ میلادی و توسط یک شیمیدان فرانسوی پا به عرصه صنعت گذاشت. اگر ورق فولادی را با عنصر روی پوشش دهیم در این صورت می‌گوییم فولاد را گالوانیزه کرده ایم. هدف از این اقدام مقاوم سازی فولاد در برابر خوردگی یا زنگ زدگی است. هر چه ضخامت فلز محافظ بیشتر باشد مقاومت آن بیشتر می‌شود. میزان ضخامت عنصر روی موجود بر روی ورق‌ها می‌تواند از ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع متغیر باشد. ورق گالوانیزه با ضخامتی در محدوده ۰٫۱۸ تا ۶ میلیمتر تولید و روانه بازار می‌گردد.

واردات ورق گالوانیزه

برای ارائه اطلاعات درباره واردات ورق های گالوانیزه باید گفت که با توجه به آمار جهانی در سال ۲۰۱۶ کشور آلمان با سهم ۸ درصد از کل واردات مربوط به ورق گالوانیزه در جهان، بزرگترین وارد کننده این محصول در جهان می‌باشد. بعد از آلمان نیز کشور آمریکا دومین وارد کننده ورق گالوانیزه در جهان است. در کنار این دو کشور که بیشترین میزان واردات را انجام می‌دهند، دو کشور چین و کره جنوبی هم بزرگترین صادر کنندگان این محصول استراتژیک هستند که در مجموع این دو کشور حدود ۳۷ درصد از نیاز ورق گالوانیزه جهان را تامین می‌کنند.

از آنجا که موضوع این نوشتار درباره واردات این محصول است، در مورد صادرات آن صحبت نمی‌کنیم. برای اطلاع از آمار صادرات ورق گالوانیزه به این لینک مراجعه کنید.

کشور آلمان در طی سال‌های اخیر رشد زیادی در واردات نداشته است ولی آمریکا با رشد ۱۸ درصدی واردات رکورد دار میزان افزایش واردات این محصول است. آلمان به عنوان بزرگترین وارد کننده، بیشترین محصول خود را از کشور‌های بلژیک، ایتالیا، فرانسه و هلند وارد می‌کند که سهم دو کشور بلژیک و ایتالیا از این واردات به آلمان چیزی در حدود ۴۵ درصد است.

در مورد آمریکا نیز باید گفت که سه کشور کانادا، برزیل و ویتنام بزرگترین تامین کنندگان ورق گالوانیزه آمریکا هستند. بیشترین آمار واردات انواع ورق گالوانیزه از قاره آسیا مربوط به دو کشور ترکیه و امارات می‌شود که به ترتیب سهم ۳۴ درصد و ۱۵ درصد واردات از آسیا را به خود اختصاص داده اند.

به صورت کلی آمار‌ها حاکی از آن هستند که میزان واردات این محصول در جهان با شیب صعودی رو به افزایش است. در مورد کره جنوبی می‌توان گفت که بزرگترین وارد کنندگان ورق گالوانیزه آن، سه کشور چین، ژاپن و مکزیک با مقادیر ۲۵، ۱۵ و ۷ درصد هستند.

اما اگر آمار واردات انواع ورق گالوانیزه در ایران را مورد بررسی قرار دهیم متوجه افت شدید واردات این محصول در ایران هستیم به گونه ای که میزان واردات ایران در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۸۰ هزار تن در سال بوده که این میزان در سال ۲۰۱۶ به مقدار ۹۳ هزار تن در سال رسید. بزرگترین واردات ورق گالوانیزه ایران از کشور‌های چین، امارات و کره جنوبی است که در سال ۲۰۱۶ طبق آمار، میزان واردات از این کشور‌ها به ترتیب ۵۲، ۲۴ و ۳۳ درصد بوده است و در رتبه‌های بعدی دو کشور ترکیه و هند قرار داشته اند. در سال ۲۰۱۳ بیشترین کاهش را در واردات ایران، چیزی در حدود ۳۷ درصد مشاهده می‌کنیم که عمده دلیل آن وضع شدن تحریم‌های خصمانه از جانب برخی کشور‌های پر نفوذ در دنیا بر علیه ایران است که ایران را در مناسبات اقتصادی جهان در تگنای شدیدی قرار داد و دلیل دیگر افزایش میزان تولید داخل ورق گالوانیزه در این سال‌ها است.

بررسی آمار واردات ورق گالوانیزه ایران نشان دهنده ثابت بودن کشورهایی است که به ایران ورق گالوانیزه صادر می‌کرده اند، به عبارتی دیگر ایران در بحث واردات به این کشور‌ها وفاداری خاصی نشان داده است.

با رشد تولید این نوع ورق در کشور ما طی چند سال اخیر شاهد کاهش واردات از کشور‌های دیگر بوده ایم که با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ایران و افزایش بیشتر میزان تولید ورق گالوانیزه، شاهد کاهش بیشتری در بحث واردات این محصول توسط ایران خواهیم بود.

البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت ورق گالوانیزه نیز به تبع از دیگر محصولات آهنی و فولادی افزایش زیادی داشته است که با افزایش تولید داخل و کاهش واردات آن می توان وابستگی نرخ این محصول مهم را در داخل کشور از قیمت ارز و دلار کاهش داد که این مورد به نفع مصرف کننده و تولیدکننده داخلی خواهد بود و سبب افزایش رونق تولید ملی و گسترش فضای کسب و کار خواهد شد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید.

1 دیدگاه

  1. رضا گفت:

    مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =