رول ورق گالوانیزه
آمار صادرات ورق گالوانیزه
آوریل 13, 2019
ورق گالوانیزه
درباره واردات ورق گالوانیزه بیشتر بدانید
آوریل 22, 2019
رول ورق گالوانیزه
آمار صادرات ورق گالوانیزه
آوریل 13, 2019
ورق گالوانیزه
درباره واردات ورق گالوانیزه بیشتر بدانید
آوریل 22, 2019

تفاوت نورد سرد و نورد گرم

نورد

فرآیند نورد یکی از پر استفاده ترین و مفید ترین روش های شکل دادن به مواد است که موادی که دارای قابلیت مومسانی هستند را به وسیله عبور دادن آن ها از بین چند غلتک تغییر شکل می دهند. از مهمترین محصولاتی که از طریق فرآیند نورد بدست می آیند، می توان به تیرآهن، نبشی، میلگرد و ورق روغنی (نورد سرد) و ورق سیاه (نورد گرم) اشاره کرد. برخی از مواد همچون فلزات در دماهای پایین قابلیت مومسانی از خود نشان داده و طی این فرایند تغییر شکل می دهند، ولی برخی از مواد دیگر در دماهای پایین قابلیت شکل گیری مناسبی از خود نشان نمی دهند و اینگونه مواد را باید در دماهای بالا شکل داد. بر این اساس و با توجه به توضیحات بیان شده فرآیند نورد به دو نوع نورد گرم و نورد سرد تقسیم می شود که در ادامه تفاوت نورد سرد و نورد گرم را بیان می کنیم.

نورد گرم در کارخانه فولاد مبارکه

نورد گرم

به فرآیندی که طی آن فلز داغ را بین دو غلتک عبور می دهند که در خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند و فاصله ای که دو غلتک دارند از ضخامت فلز مورد نظر مقداری کمتر است، نورد گرم می گویند. در این فرایند سرعت غلتک از سرعت فلز بیشتر است و اصطکاکی که بین این دو مورد وجود دارد باعث می شود که فلز به سمت جلو حرکت کند. فلز با حرکت به جلو و فشرده شدن ، از ضخامتش کم شده و طول آن افزایش می یابد. دمایی که در این روش برای فولادهای کربنی ساده مورد استفاده قرار می گیرد چیزی در حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد است. یکنواخت نگه داشتن دمای محصول از مهمترین مواردی است که در این فرآیند باید به آن توجه کرد تا شکل دهی در محصول نیز به صورت یکنواخت انجام شود.

ویژگی های نورد گرم

  • یکی از تفاوت های موجود در مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرم این است که در نورد گرم نیاز به اعمال قدرت کمتری است.
  • دستگاه های کمتری در این نوع نورد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در این فرایند کرنش سختی کمتری صورت می گیرد.
  • قطعه مورد نظر مقاومت کمتری نسبت به نورد سرد خواهد داشت.
  • در این نوع نورد معمولا محصولات با ابعاد بزرگتر نسبت به حالت نورد سرد تولید می شوند.
نورد گرم

نورد سرد

این فرآیند در واقع همان نورد گرم است که کار بیشتری بر روی قطعه مورد نظر صورت می گیرد. در این حالت محصول در شرایط دمای پایین قرار می گیرد و تا دمای اتاق سرد می شود. به عنوان تفاوتی مهم در مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرم باید گفت محصولاتی که با این روش تولید می شوند سطحی بهتر و صاف تر و ابعاد دقیق تری خواهند داشت. در واقع هدف از این نورد کاهش ضخامت محصول و افزایش دقت در ابعاد محصول است. عملیات نورد در این حالت را به دلیل اینکه قطعه مقاومت بالاتری دارد به وسیله غلتک های ۴ طبقه انجام می دهند. این فرایند از ۴ مرحله کشش سرد، نورد چرخشی، سمباده و پولیش تشکیل می شود که هر کدام تغییری مثبت در محصول ایجاد می کنند.

ویژگی های نورد سرد

  • به دلیل شکل پذیری کمتر در قطعه در حالت سرد نیاز به اعمال قدرت بیشتری وجود دارد.
  • چون در واقع این فرایند ادامه فرایند نورد گرم است پس نیاز به دستگاه های بیشتری برای نورد سرد وجود دارد.
  • در این حالت ناخالصی سطح فلز از بین می رود.
  • ویژگی های ظاهری و کیفیت محصول در این حالت بسیار بهتر از نورد سرد است.
  • از دیگر تفاوت های موجود در مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرم این است که عملیات روغن کاری در فلز در حالت نورد سرد بهتر صورت می گیرد.
نورد سرد

با توجه به تفاوت نورد سرد و نورد گرم باید گفت که به صورت کلی افرادی که ویژگی های ظاهری محصول همچون سطح و ابعاد و کیفیت محصول برای آن ها اهمیت دارد از محصولات نورد سرد مانند ورق روغنی استفاده می کنند و برعکس افرادی که خصوصیات ظاهری محصول برایشان کم ارزش است و بیشتر بحث استحکام و ویژگی های مکانیکی محصول را با ارزش می دانند از محصولات نورد گرم مانند ورق سیاه استفاده می کنند. امیدواریم از مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرم استفاده برده باشید.

1 دیدگاه

  1. کیانی گفت:

    مطلب کاملی بود
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 5 =