ورق گالوانیزه
درباره واردات ورق گالوانیزه بیشتر بدانید
آوریل 22, 2019
رول ورق سیاه
معرفی مهمترین کارخانه های تولید کننده ورق سیاه
آوریل 30, 2019
ورق گالوانیزه
درباره واردات ورق گالوانیزه بیشتر بدانید
آوریل 22, 2019
رول ورق سیاه
معرفی مهمترین کارخانه های تولید کننده ورق سیاه
آوریل 30, 2019

پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸

انبار ورق گالوانیزه

شرایط نابسامان و ملتهب بازار کنونی آهن آلات در این روز ها هر گونه پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸ را با سختی زیادی مواجه کرده است. اما با این حال با برخی بررسی ها در این حوزه می توان تا حدودی و نه به صورت قطعی پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸ را انجام داد. انجام پیش بینی در این حوزه می تواند به بسیاری از افراد دخیل در این حوزه برای خرید یا فروش آهن آلات کمک شایانی کند. چرا که بسیاری از افراد در حال حاضر در بازار فعلی برای این که نمی دانند آیا وارد بازار شوند یا خیر سردرگم هستند.

به منظور پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸ باید برخی از آمارهای اقتصادی موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس آمار موجود، میزان تولید فولاد ایران در حال حاضر رقمی در محدوده ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن در سال است ( ۲۰٫۵۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۶؛ منبع : ویکی پدیا) که با توجه به اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های بلند مدت تدوین شده، این میزان تولید تا پایان سال جاری می تواند از رمز ۳۰ میلیون تن در سال عبور کند. میزان مصرف داخلی آهن آلات تقریبا ۱۵ میلیون تن است که این امر باعث مازاد نسبتا زیاد آهن آلات می شود. نرخ تورم ماهانه در حال حاضر ۳۰ درصد اعلام شده که این نرخ بالای تورم سبب افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت کلیه اجناس از جمله آهن می شود.

باید گفت تا زمانیکه بسته هایی در جهت حمایت از بازار داخلی از طرف بانک مرکزی عرضه نشود نمی توان وضعیت خوبی برای قیمت اجناس یا به طور کلی بازار ایران متصور شد. اخیرا قیمت میلگرد در بورس کالا با قیمتی متناسب با نرخ دلار تجاری مبادله شده است که می تواند روزنه ای امیدبخش برای به تعادل رسیدن بازار باشد، اما نمی توان به همین موضوع برای به آرامش رسیدن بازار اکتفا کرد زیرا که قیمت های اجناس بسیاری در حوزه آهن آلات مانند ورق گالوانیزه و… هنوز ناپایدار و غیرمنطقی است.

با بررسی دقیق قیمت ها در حوزه آهن آلات در چند سال اخیر متوجه وجود یک سیکل متناوب و سینوسی در حال تکرار قیمت ها در این حوزه می شویم که ابتدا قیمت ها کاهش یافته که این کاهش عده کثیری را از خرید به طمع کاهش بیشتر منصرف می کند. سپس حجم افراد متقاضی به شدت افزایش یافته و سپس با محرک هایی در بازار همه متقاضی ها از ترس افزایش قیمت به بازار هجوم آورده و شروع به خرید می کنند که این اقدام قیمت ها را به شکل عجیبی بالا می برد تا زمانی که صف خریداران تمام شود و آنگاه قیمت ها دوباره با شیب ملایمی کاهش می یابد و همین سیکل به همین ترتیب ادامه می باید. این سیکل زمانی متوقف می شود که خریداران متوجه اشتباهات خود شده و بر رفتار خود در بازار تجدید نظر کنند. با این حال در برخی سال ها مانند سال ۹۷ برخی هیجانات شدید باعث اوج گیری بسیار غیر منطقی رقم ها می شود اما با این وجود این روند کلی که از مقایسه وضعیت قیمت ها در چند سال اخیر حاصل شده می تواند خریداران را در پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸ راهنمایی کند.

در مجموع اینگونه می توان گفت پیش بینی قیمت ها در سال ۹۸ بستگی زیادی به تصمیمات و دستورالعمل های بازار فولاد دارد که تا چه اندازه می تواند در تعدیل بازار و ایجاد آرامش در آن موفق یا غیر موفق باشد. تدوین دستورالعمل های تعدیل بازار آهن و تعیین قیمت پایه برای محصولات آهنی و لزوم برقراری یک سیستم نظارتی و حمایتی در جهت اجرای این دستورالعمل های تدوین شده می تواند این وضعیت اسفناک موجود در بازار آهن آلات را سامان بخشد. اما تا حد زیادی تحلیل صورت گرفته از سال های گذشته می تواند در پیش بینی وضعیت بازار آهن آلات در سال ۹۸ کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =