نورد
تفاوت نورد سرد و نورد گرم
آوریل 15, 2019
نورد
تفاوت نورد سرد و نورد گرم
آوریل 15, 2019

آمار صادرات ورق گالوانیزه

صادرات ورق گالوانیزه
انبار صادرات ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به ورق فولادی گفته می شود که توسط لایه ای محافظ پوشانده شده است، این لایه محافظ در اکثر موارد روی است. در واقع فولاد در این روش گالوانیک می شود که یکی از بهترین روش های جلوگیری از خوردگی در فلزات محسوب می شود. فلزی که به عنوان فلز محافظ عمل می کند خورده شده و از خورده شدن فلز اصلی محافظت می کند. هر چه ضخامت فلز محافظ بیشتر باشد مقاومت آن بیشتر می شود. ورق های گالوانیزه در نحوه شکل گیری کریستال گالوانیزه با یکدیگر تفاوت دارند و به ۳ دسته بدون گل، گل ریز و گل درشت تقسیم می شوند. کاربرد اصلی این ورق ها در مواردی است که احتمال خوردگی زیاد است و این خوردگی سبب ایجاد خسارت می گردد. ورق گالوانیزه به دلیل استفاده در صنایع بزرگ و مهمی همچون خودرو، کشاورزی، حمل و نقل، الکترونیک و بسیاری صنایع دیگر اهمیت استراتژیکی را دارا می باشد. در این گفتار آمار صادرات ورق گالوانیزه را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای ورق گالوانیزه

  • روشی که در این ورق ها به منظور جلوگیری از خوردگی انجام می شود نسبت به روش های مشابه کم هزینه تر بوده و نیاز به تعمیرات زیادی ندارد.
  • طول عمر این نوع ورق زیاد است، معمولا در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است.
  • با توجه به نفوذ روی در فولاد در این روش می تواند به خوبی مقاومت فولاد را در برابر انواع خوردگی و ضربه، فرورفتگی و صدمات افزایش دهد و با هر شرایط آب و هوایی سازگاری دارد.
  • زمان تولید ورق گالوانیزه بسیار کوتاه بوده و در مواقع حساس می توان حجم بالایی از آن را تولید کرد.

صادرات ورق گالوانیزه

در طی چند سال اخیر شاهد کاهش صادرات آهن و به تبع آن کاهش آمار صادرات ورق گالوانیزه بوده ایم که علت اصلی آن نبود قوانین مشخص و تغییر ناپذیر در صادرات است. چرا که طی چند سال اخیر دستورالعمل ها و بخشنامه هایی بسیار سختگیرانه از جانب برخی از کشورهای پر نفوذ در دنیا مبنی بر تحریم باعث شد که شرایط صادرات برای بسیاری از صنعت های ما به خصوص صنعت فولاد سخت شود و آمار صادرات این صنعت کاهش یابد.

در حال حاضر عمده تولید ورق های گالوانیزه در آسیا صورت می گیرد به گونه ای که حدود ۵۰ درصد از میزان تولید این ورق در دنیا به آسیا اختصاص دارد. در این میان دو کشور چین و کره جنوبی بزرگترین صادر کننده ورق گالوانیزه در جهان هستند به گونه ای که آمار صادرات چین و کره در سال ۲۰۱۶ به ترتیب ۲۷ و ۱۰ درصد بوده است. در مرتبه های بعدی آمار صادرات ورق گالوانیزه می توان کشور های بلژیک و ایتالیا را در نظر گرفت.

ایران نیز به عنوان یکی از کشور های مهم در زمینه تولید ورق های فولادی و به خصوص ورق های گالوانیزه است آمار صادرات ورق گالوانیزه ایران طبق آمار در سال ۲۰۱۳ بیش از ۵۳ هزار تن به ثبت رسیده بود که متاسفانه به دلایلی که بیان شد میزان صادرات این ورق در ایران به شدت کاهش یافت، به گونه ای که آمار صادرات ورق گالوانیزه ایران در سال ۲۰۱۶ به ۱۸ هزار تن رسید. در تمام این سال ها بیشترین میزان صادرات ورق گالوانیزه به کشور عراق صورت گرفته است و در مرتبه های بعدی کشور های افغانستان، ترکمنستان و ارمنستان جای گرفته اند. کشور عراق به عنوان بزرگترین وارد کننده ورق گالوانیزه ایران به دلیل درگیری در جنگ میزان وارداتش به شدت کاهش یافت و همین مسئله به شدت بر بازار ورق گالوانیزه ایران تاثیر گذاشت. چرا که شرکت های تولید کننده ورق گالوانیزه برنامه بلند مدت و جامعی را برای صادرات به اقصی نقاط جهان در نظر نگرفته بودند و برنامه کوتاه مدت تامین ورق های کشور های همسایه لطمه فراوانی را به آن ها وارد کرد. البته در چند سال اخیر با افزایش ظرفیت تولید ورق گالوانیزه در ایران که پیش بینی می شود این رقم تا سال ۱۴۰۲ به عدد ۳ میلیون تن در سال برسد و با خارج شدن عراق از بحران به نظر می رسد میزان صادرات ورق گالوانیزه ایران مجدد افزایش یابد که البته این مهم نیازمند تدوین برنامه های صادراتی دقیق و جامع برای این محصول استراتژیک است.

3 دیدگاه

  1. ali گفت:

    بسیار عالی

  2. مهدی گفت:

    بسیار مطلب مفید و جالبی بود

  3. رضا نیاکانی گفت:

    سلام
    ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 16 =