جوشکاری
جوشکاری ورق گالوانیزه
می 10, 2019
نورد
بررسی تفاوت ورق فابریک و ورق رول فرم یا برش خورده
می 26, 2019
جوشکاری
جوشکاری ورق گالوانیزه
می 10, 2019
نورد
بررسی تفاوت ورق فابریک و ورق رول فرم یا برش خورده
می 26, 2019

آشنایی با مصارف و کاربردهای ورق گالوانیزه

رول ورق گالوانیزه
رول ورق گالوانیزه

ورق های فولادی برای افزایش استحکام و مقاوم سازی در برابر خوردگی و ساییدگی ناشی از عوامل محیطی، طی فرآیند گالوانیزاسیون و غوطه وری در حوضچه های روی مذاب، توسط فلز روی پوشش داده شده و به نام ورق گالوانیزه شناخته می شوند.

ورق گالوانیزه به سبب پوششی که دارد در صورت قرار گرفتن در شرایط محیطی مختلف از جمله قرار گرفتن در معرض رطوبت و گرد و غبار، مقاومت و استحکام مناسبی داشته و دچار خوردگی و ساییدگی نمی شود. علاوه بر این گالوانیزه قابلیت رنگ پذیری خوبی دارد. همچنین این ورق را طی فرآیند هایی فرم دهی کرده و انواع ورق های شکل دار با رنگ های متنوع تولید می کنند. همه این عوامل و سایر ویژگی هایش سبب کاربرد گسترده این ورق در صنایع مختلف شده است. در این مقاله به چند مورد از کاربردهای ورق گالوانیزه اشاره خواهد شد.

۱ – سیلوهای گالوانیزه

سیلوها انبارهایی برای ذخیره مواد غذایی انسان و دام می باشند و در دو نوع بتنی و فلزی ساخته می شوند. سیلوهای فلزی از ورق های گالوانیزه فرم داده شده به روش رول فرمینگ تولید می شوند.

ساخت سیلوهای فلزی مزایای خاص خورد را دارد. از جمله: هزینه کم برای ساخت، طول عمر زیاد،‌ سهولت تعمیر و جایگزینی قطعات، امکان ایجاد دوران برای کنترل دما و اضافه کردن سیستم های تهویه و هوادهی از زیر،‌ سرعت بالا در اجرا و امکان جابجایی و مونتاژ قطعات به دلیل وزن سبک، سهولت نظافت و امکان جدا ساززی کندو ها به منظور بهبود شرایط نگهداری و بهداشتی.

سیلوهای فلزی باید در برابر عوامل خورنده محیطی مقاومت بالایی داشته باشند بنابراین استفاده از ورق گالوانیزه با پوشش روی بالا (کوتینگ ۳۵۰ تا ۶۰۰ گرم بر متر مربع) بهترین انتخاب است. هر چه محیط آلوده تر و اسیدی تر باشد فاکتور خوردگی ورق ها نیز اهمیت بیشتری دارد. بنابراین در بنادر و مناطق نزدیک دریا که عوامل خورنده مانند یون های نمک شدیدا وجود دارد،‌ علاوه بر انتخاب این ورق با کوتینگ ۶۰۰ گرم بر متر مربع توصیه می شود از پوشش رنگ نیز استفاده شود.

۲ – کانال های هدایت هوا

کانال های هدایت هوا برای انواع دستگاه های تهویه مطبوع مانند هواساز،‌ کولر آبی، کولر گازی، فن کوئل، ایرواشر، دودکش موتورخانه ها و شومینه منازل و … استفاده می شوند. برای ساخت این نوع کانال ها استفاده از ورق گالوانیزه به دلیل استحکام و صیقلی بون سطح آن بهترین انتخاب است.

اشکال هندسی متداول در ساخت کانال های هدایت هوا با استفاده از ورق گالوانیزه شامل مستطیل (حداقل راندمان)، دایره ای (حداکثر راندمان)، و مربع (راندمان متوسط) می باشد.

در اکثر موارد به دلیل نبود فضای مناسب و مشکلات اجرایی مقطع دایره ای کمتر مورد استفاده قرار می گیرد (مگر در سوله ها، فضاهای ورزشی و کارخانه ها) و مقطع مربع بیشترین کاربرد را دارد.

در ساخت دودکش ها نیز بهتر است از ورق گالوانیزه با مقطع دایره ای استفاده شود. سطح صاف و صیقلی این ورق به دلیل اینکه اصطکاک کمی دارد سبب می شود تخلیه دود بهتر انجام شود. علاوه بر این در مقایسه با دودکش سیمانی و آزبست، اجرا و دودبندی دودکش گالوانیزه راحت تر است.

از دیگر کابردهای ورق گالوانیزه می توان به ساخت کانال هدایت زباله (شوتینگ زباله) ساختمان ها نیز اشاره کرد.

۳ – پروژه های ساختمانی

در پروژه های ساختمانی و ساخت وسازهای تجاری در بخش های مختلف از ورق های گالوانیزه استفاده می کنند.

از رایج ترین کاربردهای ورق گالوانیزه برای پروژه های ساخت و ساز تجاری می توان به این موارد اشاره کرد: نرده ها، دودکش ها، راه های صنعتی، نردبان و پله ها و مبلمان خیابانی .

از طرف دیگر متداول ترین کاربردهای ورق گالوانیزه در ساختمان ها، پوشش انواع سقف از جمله سقف شیروانی ویلا ها و ساختمان های مسکونی بزرگ و کوچک، آلاچیق ها، سقف مکان های صنعتی مانند کارخانه ها و سوله ها، و سقف اماکن عمومی مانند سالن های ورزشی و… است. علت استفاده گسترده از ورق گالوانیزه برای پوشش سقف را می توان به سبک بودن، طول عمر زیاد حتی در شرایط نامساعد جوی، هزینه پایین و سهولت در اجرا و تعمیر و نگهداری مربوط دانست.

ورق گالوانیزه رنگی (ورق رنگی) را به صورت ساده و فرم داده شده در سقف های شیب دار بکار می برند.

ورق های فرم شده که استحکام و زیبایی بیشتری دارند به اشکال مختلف مانند ورق کرکره سینوسی، ذوزنقه ای، تایل، دامپا، ورق شادولاین، ورق طرح سفال پالرمو و ورق رنگی طرح سفال ژنوا در بازار موجود می باشند.

۴ – ورق گالوانیزه در صنعت

ورق گالوانیزه در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد و یکی از مصالح کلیدی در بسیاری از صنایع و کارخانه ها می باشد.

۵ – حمل و نقل

ورق گالوانیزه در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل از جمله تجهیزات کارگاه ها و ایستگاه های مسافربری و باربری استفاده فراوانی دارد. خودرو و هواپیما نیز از عمده ترین کاربردهای ورق گالوانیزه به شمار می روند.

۶ – لوله کشی

در گذشته های دور لوله های چدن سرب برای لوله کشی آب سرد مورد استفاده قرار می گرفتند. اما در ابتدای قرن بیست و یک، لوله گالوانیزه به دلیل طول عمر بیشتر جایگزین لوله چدن و سرب شد. اگر چه پس از جنگ جهانی دوم استفاده از لوله های مس و پلاستیک برای شبکه لوله کشی آب داخلی ساختمان ها رواج یافت اما لوله های گالوانیزه به دلیل استحکام بالا همچنان در شبکه های لوله کشی فضای باز و شرایط نامناسب جوی کاربرد دارند.

۷ – طناب سیمی (سیم بکسل)

استفاده از پوشش فلزی روی داغ برای محصولی مانند طناب که تحت شرایط پر استرس قرار می گیرد مقاومت فولاد را کاهش داده و آ‌ن را شکننده می کند. به همین دلیل برای محصولاتی همچون کابل برق، مصالح متصل کننده ساختمانی، قفل پنجره و غیره از فولاد ضد زنگ استفاده می شود.

۸ – تجهیزات زمین بازی

برای تجهیز زمین های بازی مانند چرخ های فلزی،‌سالن های ورزشی جنگلی، قفسه دوچرخه لازم است از فلزی استفاده شود که در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد. بنابراین فولاد گالوانیزه می تواند انتخاب مناسبی باشد.

۹ – گارد ریل گالوانیزه

برای حفاظت کنار جاده ها و گاهی جدا کردن لاین های رفت و برگشت از نرده هایی استفاده می شود که دو نوع بتنی و نرده های فلزی گالوانیزه آن از همه شناخته شده تر هستند. قطعات مورد استفاده در گارد ریل ها به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد توسط فلز روی پوشش داده می شوند. طبق قوانین وزارت راه کشور، به منظور دوام بیشتر قطعات گارد ریل عملیات آبکاری پس از برش و فرم دهی صورت می گیرد. با این کار محل های برش و سوراخ کاری نیز پوشش داده شده و خورده و پوسیده نمی شوند. در جاده های مناطق خصوصی مانند مزارع، کارخانجات و جاده های موقت از ورق گالوانیزه آماده استفاده می شود که از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

گارد ریل های تولید شده با استفاده از ورق گالوانیزه حالت ارتجاعی و انعطاف پذیر دارند لذا هنگام برخورد وسیله نقلیه، انرژی حاصل از ضربه را جذب کرده و مانع خروج خودرو از جاده می شوند.

 استفاده از این نوع از ورق های گالوانیزه فرم داده شده حافظ جان مسافران در جاده ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =